SOFAMAN

Monday 14 September 2015

PENGENALAN



Data Sekolah Kebangsaan Kinasaraban,

Ranau



Latar belakang ringkas sekolah kebangsaan Kinasaraban Ranau


SKKR ditubuhkan pada tahun 1998 sebagai sekolah cawangan kepada Sekolah Kebangsaan Kundasang Ranau. Pada mulanya pihak JKKK Kampung Kinasaraban telah meminjamkan BalaiRaya kampung untuk dijadikan kelas. Seterusnya pada tahun 1999 bangunan sekolah ini telah dibina dan mula digunakan mulai tahun 2000 yang mana ianya dirasmikan oleh Tan Sri Bernard Gilok Dompok pada Tahun 2001.

Sekolah Kebangsaan Kinasaraban Ranau (SKKR) adalah sekolah luar bandar yang terletak  16.1 km dari Pekan Ranau, Sabah. Kebanyakan murid-muridnya terdiri daripada anak-anak pekebun sayur-sayuran dan hanya sebahagian kecil sahaja yang merupakan anak kepada kakitangan kerajaan terutamanya guru. Hubungan komuniti sekolah dengan masyarakat komuniti adalah sangat erat terutamanya di antara pihak sekolah dengan ibu bapa serta penduduk kampung Kinasaraban, Ranau. Komuniti juga mudah menyalurkan bantuan, tenaga dan kewangan kepada pihak sekolah.   

VISI SEKOLAH
SEKOLAH KEBANGGSAAN KINASARABAN MENJADI SEKOLAH CEMERLANG PADA TAHUN 2014

MISI SEKOLAH
MEMBANGUN POTENSI INDIVIDU YANG SEIMBANG UNTUK MELAHIRKAN WARGANEGARA YANG BERKUALITI BERDASARKAN FALSAFAH KEBANGSAAN NEGARA

Nama Sekolah

Sekolah Kebangsaan Kinasaraban, Ranau
Pejabat Pelajaran Daerah Ranau
89307 Ranau Sabah

Kedudukan Sekolah

Luar Bandar

No comments:

Post a Comment